Alla inlägg under maj 2008

Av Marie - 31 maj 2008 23:00

I morgon går vi in i Juni, helt sjukt. Dagarna bara rinner iväg, jag har drivit Sibylla en månad, 35 månader kvar. Wiiiho!


Igår var vi ut på Dahlboms, jag drack världens godaste drink. Typ en frozen decory, fast i vanligt glas istället för det stora glaset, så var det krossad mynta med farin socker, ljus rom och jordgubbspuré. Svin god! Jag berömde bartendern riktigt mycket. Hon lyckades.


Idag var en mindre rolig dag på jobbet, ögonen hängde som råttpittar på mig. Hade absolut ingen ork till någonting. Oftast när jag är bakfull brukar jag få för mig att börja stor städa och idag började jag göra rent golvbrunnar, och det var fan det vidrigaste jag varit med om. Jag höll på att lägga en pizza. USCH! Hädanefter ska jag inte göra rent golvbrunnar bakis!


Att hitta personal är fasiken inte det lättaste. Måste hitta någon som vill jobba ca 2 dagar i veckan. Oftast vill den ha mera timmar. Men men, måste lägga in en ny annons på ams.se


Sitter och kollar lite resor till värmen, havet, uuuuutlandet. Tänkte göra en resa i höst, med den som har råd. Tror tyvärr inte att jag och Jenny kommer komma iväg. Man kan alltid hoppas. Gör vi inte det tänker jag övertala mamma att jag ska bjuda henne på en resa. Skulle vara så skoj att åka bara hon och jag. Vilket land har jag inte bestämt mig för än. Mest skulle vilja besöka Italien, bara äta massa god mat och sitta på mysiga fik hela dagarna.


man är inte modig om man inte är rädd

Av Marie - 30 maj 2008 18:25

Va roligt att ni gillar mina extremt roliga video bloggar, haha jag skäms fan riktigt mycket över dom. Men man ska ju trots allt bjuda på sig själv, och det gör jag. Jag hoppas jag kan roa någon i vårat avlånga land.


Idag är det fredag, kan tänka mig att det är många som har dragit igång grillen idag. Det hade jag också mer än gärna gjort om man hade haft några vänner här. Men jag och Annica ska grilla någon dag iaf. Annica är förövrigt det nya tjejen som har börjat på macken, skit rolig och trevlig tjej. Ikväll ska hon och jag ut på Dahlboms och härja.


Guuud vilken värme vi har fått, har mest setat hela dagarna och njutit av sommar värmen. Nu ska man verkligen inte klaga!


Vad ska ni hitta på i helgen?

Av Marie - 28 maj 2008 23:31

Idag var det strålande väder, jag gjorde inte många knop på jobbet. Jag satt mest bara ute och njöt av det fina vädret som har kommit. En liten piggelin slank ner. När jag kom hem gjorde jag riktigt god mat, det är inte många som tycker om det men mamma har minsann lärt mig äta det, kålpudding, kokt potatis med lingonsylt. Det vart så jäkla gott, sååå nöjd. Trodde inte det skulle bli å smaka som mammas, men det gjorde det. Om inte godare.

Mätt och belåten gick jag ner till sjön vid Holiday, för att ta lite kort. Himlen var alldeles rosa och sjön var spegel blank, jag tog massvis med kort. Jag skulle kunna sitta där tills i morgon bitti och fota sol uppgången, men det var alldeles för kallt, och vad ska man roa sig med?


Det var skönt att få komma ut lite, få andas, få tänka lite. Ska jag göra oftare.


Nu bjuder jag på lite bilder







Det var allt för mig idag



Av Marie - 28 maj 2008 07:50

Hör och häpna, jag är vaken. Det var inte så svårt egentligen att gå upp, men trött är jag. Absolut inte van att gå upp såhär tidigt. Vill inget annat än att bara lägga mig ner och få lite mer sömn. Det är bara att bita ihop.


Ha en bra dag allihopa.

Av Marie - 27 maj 2008 16:25

Har åkt på någon jobbig förkylning, med snuva och feber. Inte alls roligt när man jobbar. Är trött och hängig hela tiden. Ikväll blir det att mysa ner sig i soffan och kolla på 9 månader som är på trean ikväll. I morgon ska jag och Björn ha ett litet möte klockan åtta. Huejdamig, det är tidigt för mig. Jag hoppas jag tar mig upp!


Annars då? Leker livet för er?


Igår kom grejerna jag beställde från H&M, verkligen super nöjd. Allting satt som ett smäck, betsällde en jacka, väska, bikini och trosor. Nöjding!


Eftersom jag är skriven fortfarande i Borlänge får jag alla mina brev dit, så hade jag fått brev från Skatteverket som mamma var snäll och skickade upp. När jag pratade med henne för någon dag sen sa hon att hon hade skickat med någonting mer, nyfiken som jag är började jag fundera på vad det kunde vara. Pengar kunde det inte vara för det har jag inte begärt, en resa kunde det heller inte vara, för när ska jag ha tid med det? Å kläder, nej.. Jag funderade och funderade. När jag pratade med pappa igår försökte jag luska fram det, till svar fick jag att det var dumle klubbor som jag var på väg. Typiskt farsgubben. Idag kom brevet, när posten annlände till macken sprang jag bort till brevlådan, och hittade ett brev signerat till mig. Raskt öpnnade jag det, hm det var bara massa en jäkla massa papper. Har hon lurat mig? Men efter ha tagit fram alla papper låg det lite hundralappar, till mig. Åh jag blev så glad. Särkilt när man inte har begärt något heller. Jag tror mamma och pappa vet att jag har det lite knapert nu, dom pengarna jag fått in på Sibylla går ju till massa annat, försäkringar, servera, och allt annat. Men en vacker dag ska jag fan ta ut en fet lön, haha :) Eftersom jag i stort sett jobbar gratis nu.


En glass på det här kanske..

Av Marie - 24 maj 2008 18:59

Jag tänkte berätta hur det kommer sig att jag hamnade på Sibylla i Åre. Det är en lång historia. Det började med att jag var i Wäsa på den årliga kickoffen i december 2006. Där träffade jag på Hugo som jag har träffat tidigare. Efter kickoffen hade han och jag lite telefon samtal hit och dit. Han berättade att han hade flyttat upp till Åre och tyckte också att jag skulle bege mig dit, sök jobb och flytta hit. Ptja, varför inte? Jag hade som sagt inget jobb i Borlänge och jag var less på den staden. Jag sökte jobbet på Sibylla, mest för en rolig grej, för det var det enda jobbet på arbetsförmodligen jag hade erfarenhet av. Jobbade på Sibylla i Rättvik sommaren 2006. Jag hade inte alls höga förväntningar om att jag skulle få jobbet. En dag fick jag mail


Hej

Vi har valt ut dig och några till på en intervju till Sibylla.
Intervjun blir på telefon som det ser ut, jag ringer så får vi se
Vad som passar.

Ps om du har fått jobb så Maila mig så fort som möjligt så jag vet
Ring om det är något du undrar över 

Mvh Björn Beltrano


När jag fick det mailet visste jag inte om det var sant, herre jisses. Jag väntade på det där samtalet, en dag ringde Björn. Mitt första intryck av han var en stockholms brat. Man försöker få fram en bild av personen man pratar med.


Hej
Ring mig när du har tid ang Sibylla Åre.
Om du fortfarande söker jobbet.
Jag har ringt in på din Telefonsvarare.

//BB


Efter det där mailet fick jag jobbet. Marie Eriksson skulle få lämna Borlänge. Jag skulle flytta 50 mil hemifrån. Fruktansvärt skönt om inte annat.


Några dagar innan min resa så fick jag inte tag på Hugo, det var hemma hos han jag skulle bo hos. Jag hade inget val, jag var tvungen att åka upp, utan att ens ha pratat med Hugo. Jag minns att satte mig på tåget med en klump i magen. När ska jag få se Borlänge igen? Mina föräldrar, syskon, vänner? Men när jag lämnade perrongen log jag och tänkte, nu jäklar gör jag något som jag aldrig har tänkt mig. I Gävle var det stopp i två timmar, Niklas var snäll och kom och underhöll mig dom timmarna. Jag var så otroligt nervös. När jag satte mig på tåget igen hade jag en resa på nästan 6 timmar. Långt upp i landet, utan att veta riktigt vart jag skulle. Fick fortarande inte tag på Hugo. Tobias som var personal ansvarig då erbjöd sig att jag fick sova hos honom första natten. När jag väl kom till Åre och klev av tåget och kollade mig runt, vilket paradis var det första som snappade upp i mitt huvud. Vilken lyx det kändes, allting var så himla fint, och tok mycket snö. 26 Januari, ett datum jag aldrig kommer glömma. Jag och Tobbe åkte ut till hans föräldrar, räddaren i nöden.


Dagen efter möttes vi upp hela gänget på Sibylla. Sanna från Småland, Emma från Linköping, Tobbe som härstammar härifrån. Vi fick träffa Björn första gången då också, en italienare.


Vi jobbade på och var världens bästa team, i februari fick vi tillskott med Jessica från Värmland, tobbes fruga. Aldrig kommer vi bli ett bättre gäng än oss.


Jag jobbade fram till 1 maj förra året, det var mina sista dag. I år 1 maj tog jag över här. Det känns så sjukt. Av en ren jäkla slump hamnade jag här, och nu sitter jag här som egen företagare. Det känns som man inte hinner med ibland. Andas..


Jag har alltid varit framåt och försökt gjort Sibylla till något bättre, klurat med ideér, förbättra stället. Det kanske var just därför Björn valde att göra mig till den jag är idag. Jag har alltid visat framfötterna, alltid ställt upp, alltid. Förra sommaren satt jag bara hemma, fick ett telefon samtal av Jessica att dom behövde mig i en vecka. 2 timmar senare är biljetten beställd och 2 dagar efter åkte jag upp.


Planen förra året var att åka upp i slutet på December. Minns ni när jag åkte? Oktober, dom ringde och tjatade. Jag tog mig upp och blev personal ansvarig.


Det låter som det här har varit en dans på rosor, men det har det verkligen inte varit. Jag har jobbat, jobbat jobbat, stort sett dygnet runt. det har varit mycket skratt, tjaffs, tårar.


En vacker dag ska jag starta ett Sibylla i backen




Av Marie - 24 maj 2008 01:25

Jag alltid haft svårt att lägga mig i tid,  har alltid varit den där människan som varit vaken på nätterna, och sovit på dagen. Varenda morgon är första tanken "Ikväll blir det att lägga sig i tid"


På jobbet känner jag mig oftast trött hela tiden, men senare under kvällen känns det som om man kommer in i andra andningen, och blir pigg igen.


Jag vet inte om jag ska skylla på mitt dagliga 2-3 koppar kaffe om dagen, eller om jag bara ska skylla på mig själv.


Den dagen jag somnar före tolv kan ni göra ett kors i taket.


Brukar ha svårt att erkänna att jag är trött också, jag vill inte inse det själv. Jag är så rädd att missa något, ett samtal, en fest, någonting kan ju hända. Men när jag väl har somnat mig sover jag som ett litet barn, och lyckas du få liv i mig har du lyckas med något stort.


Nog om mina nattproblem, nu ska jag sova.

Ovido - Quiz & Flashcards